

Tomáš a Martina se setkali se stejným nebezpečím – pokusem o telefonickou manipulaci.
Tomáše kontaktoval falešný „bankéř“ loni na podzim, Martinu podvedený hlas překvapil teprve nedávno. Oba útoky byly důmyslně promyšlené: volající přesvědčivě vystupovali jako zástupci banky a snažili se vylákat přístup k internetovému bankovnictví. Oběma naštěstí včas došlo, že něco není v pořádku, a rozhodli se jednat.
Následovalo však nepříjemné zjištění – v Česku chybí jasné místo, kam podobné podvody nahlásit.
„Zněli velmi profesionálně, znali mé jméno i některé osobní údaje, tvrdili, že řeší podezřelou platbu. Dokonce měli číslo, které vypadalo jako oficiální linka banky,“ popisuje Tomáš (45), kterému v říjnu 2024 volal domnělý bankovní pracovník. Když mu chtěl „pomoci ochránit účet“, Tomáš zpozorněl – zejména ve chvíli, kdy po něm chtěl údaje do internetového bankovnictví a instalaci aplikace pro vzdálený přístup.
Martina (53) zažila podobný scénář minulý týden.
Tentokrát se podvodník vydával za zástupce České národní banky a tvrdil, že někdo zneužívá její úvěrový rámec. „Byla jsem zaskočená. Ale když začali požadovat ověřovací kódy z SMS, bylo mi jasné, že jde o podvod,“ říká.
Policie? Jen pokrčení rameny.
Oba příběhy nespojuje jen způsob manipulace, ale i reakce okolí. „Když jsem volal na policii, spíš mě odbyli – prý jsem měl štěstí, že jsem nenaletěl, a že takové případy jsou na denním pořádku,“ říká Tomáš.
Martina chtěla upozornit veřejnost, ale nevěděla, kam se obrátit.
Kam vlastně nahlásit podvodné hovory? Právě zde má Česko značnou mezeru. Zatímco na podvodné SMS či e-maily banky i bezpečnostní týmy obvykle reagují, u telefonických hovorů je situace mnohem méně přehledná.
„Oběť telefonického podvodu nemá k dispozici jasný a jednoduchý způsob, jak rizikový hovor nahlásit. Policie zasahuje až při reálně vzniklé škodě, operátor často pouze konstatuje, že nemůže nic dělat. Většina lidí proto na podvod prostě rezignuje,“ shrnuje IT specialista Jiří Pokorný.
Naději představuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Ten může na základě oznámení začít čísla monitorovat nebo blokovat. „Každý se na nás může obrátit prostřednictvím formuláře na webu ČTÚ. Pokud se některé číslo opakuje, můžeme situaci řešit přímo s operátory,“ potvrzuje mluvčí úřadu.
Nebuďte lhostejní - chraňte sebe i ostatní. Tomáš a Martina se rozhodli o své zkušenosti veřejně mluvit a varovat ostatní. Apelují na obezřetnost: „Žádný bankéř po vás nikdy nebude chtít hesla nebo ověřovací kódy. Pokud je hovor nátlakový nebo z vás někdo zkouší dostat citlivé údaje, ihned ho ukončete,“ radí.
Zároveň vyzývají stát i operátory, aby vytvořili jednoduchý a přehledný systém pro hlášení podezřelých hovorů. Každé upozornění může ochránit dalšího člověka.
Co dělat, když vám volá podvodník?
Mluvčí ČTÚ dodává: Díky novým regulacím bylo v loňském roce zablokováno v českých pevných sítích každý měsíc několik milionů podvodných hovorů. Více informací najdete na www.ctu.cz.